


Костопільської
районної державної адміністрації
Методичний
кабінет
Англійська буржуазна революція. Громадянська війна.
Конспект уроку з
всесвітньої історії
у 8-му класі
Підготувала й провела
вчитель історії
Костопільської загальноосвітньої школи
І – ІІІ ступенів № 5
Костопільської районної ради
Савчук Наталія Йосипівна
Костопіль-2015
Тема. Англійська буржуазна революція. Громадянська війна
Тема. Англійська буржуазна революція. Громадянська війна
Мета: ознайомити
учнів з причинами,
основними етапами та
результатами Англійської революції, вдосконалювати вміння
встановлювати причинно-наслідкові зв’язки,
оцінювати діяльність історичної особи, продовжити вдосконалювати
вміння працювати з історичною картою,
структурно-логічними схемами; формувати вміння працювати з опорними схемами, складати міні-проекти та
логічно, послідовно висловлювати свої думки. Виховувати інтерес до вивчення
історії, вміння знаходити компроміс у складних ситуаціях та враховувати уроки
історії майбутньому.
Основні поняття та терміни: «буржуазна
революція», «громадянська війна», «протекторат», «пресвітеріани»,
«індепенденти»
Основні дати та події:
• 1640–1660 рр. — Англійська революція;
• 1645 р. — битва біля Нейзбі, перемога
парламенту;
1642 –
1646 рр. – перша громадянська війна;
1647 –
1649 рр. - друга громадянська війна;
1649-1653рр
- Ідепендентська республіка
1653-1658рр.
- Протекторат Кромвеля
Обладнання:
підручник, історична карта,мультимедійна
презентація, роздатковий матеріал(опорні схеми, дидактичні картки).
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть:
• встановлювати хронологічну послідовність
подій;
• аналізувати особливості економічного розвитку
Англії;
• висловлювати судження про причини, характер
та значення Англійської революції;
• застосовувати та пояснювати на прикладах
терміни та поняття.
Структура
уроку:
I. Організаційний
момент (1 хв.)
II.
Мотивація навчальної діяльності (3 хв.)
IIІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів (5
хв.)
IV. Вивчення
нового матеріалу (29 хв.)
1.
Англія напередодні революції
2.
Причини революції.
3.
Основні періоди революції.
4.
Протекторат Кромвеля.
V. Закріплення нових знань і вмінь учнів (5 хв.)
VI. Підсумки уроку (2 хв.)
VII. Домашнє завдання (1 хв.)
VIII.
Оцінювання знань учнів (2 хв.)
ХІД
УРОКУ
І. Організаційна частина уроку
ІІ. Актуалізація знань учнів Слайд 2
На
попередніх уроках ви вже вивчали історію Англії у XVI – першій половині XVII
ст. Пригадайте вивчений матеріал.
Робота
з картою.
Знайдіть і покажіть на карті територію Англії у XVI
– І половині XVII століття.
Запитання:
1. Які особливості соціально – економічного розвитку
Англії в XVI столітті?
2. Які
особливості політичного розвитку Англії у XVI столітті?
3. Що таке
огороджування? Якими були його наслідки?
4. Чому капіталістичні відносини в Англії розвивалися
не в промисловості , а сільському господарстві?
5. Які нові стани суспільства з’явилися в Англії в
процесі розвитку капіталістичних відносин?
6. Які
особливості Реформації в Англії? Хто
такі пуритани?
ІІ. Мотивація навчальної
діяльності
А
зараз, уявіть собі таку ситуацію. Я знаю, ви дуже любите футбол і дивіться по
телевізору всі матчі. Сьогодні по каналу
«1+1» о 20 годині транслюватиметься матч «Україна - Англія», і ви,
звичайно, хочете його подивитися, але в цей же час по каналу «Інтер» буде мамин
улюблений серіал. Телевізор у будинку тільки один. Як ви поступите в цій
ситуації? (Учні висловлюють свої пропозиції щодо виходу з даної ситуації)
-
Отже, компроміс – це угода, досягнута шляхом взаємних поступок.
-
Сьогодні на уроці ми постараємося зрозуміти, до чого може призвести непоступливість
правителя, тобто невміння піти на компроміс. Яскравим доказом цього є недавні події у нашій державі,
свідками яких ви були, коли колишній президент Янукович не пішов на компроміс з
своїм народом, що стало причиною краху його режиму. Напевно, він не вчив
історію. А історія – це вчителька життя і її треба знати, щоб не повторювати у
майбутньому помилок минулого. Слайд 3
Ще
один правитель, Карл І – король Англії, вважав свою владу божественною.
Проте саме цього «Богом посадженого» короля
невдовзі стратять повсталі піддані.
ІІІ. Опрацювання нового
навчального матеріалу
Отже,
тема уроку: Англійська революція. Громадянська війна.»
Запишіть
тему уроку. Чи всі слова вам зрозумілі? Слайд 4
·
Пригадайте, що таке революція?
·
В якій країні у Новий час відбулася
революція?
·
Хто належав до буржуазії?
На
уроці ви будете працювати з історичними картами, структурно-логічними схемами,
навчитеся заповнювати опорні схеми та складати розповідь за ними. Слайд 5
Ви
зможете пояснити значення нових слів та дізнаєтеся про головні події революції.
Слайд 6
В
Англії біля Вестмінстерського палацу, де засідає парламент, стоїть пам’ятник
Оліверу Кромвелю, видатному діячеві Англійської революції. Якщо придивитися, то
видно, що він опустив голову. Англійці кажуть, що Кромвель нахилив голову, щоб
не бачити бюст Карла I, що знаходиться навпроти на стіні церкви Св.Маргаріти.
Проблемне питання. Чому Олівер Кромвель “не хоче дивитися” на
Карла І ?
Відповідь на це питання ви дасте після вивчення
теми.
Сьогодні ви працюватимете за планом:
План
1.
Англія напередодні революції.
2.
Причини революції.
3.
Основні періоди революції.
4.
Протекторат Кромвеля.
1. Причини революції
Робота з картою
Учитель
пропонує учням за допомогою карти
відповісти на питання й виконати завдання:
1. Назвіть корисні копалини, які видобувалися в
Англії. Слайд 7
2. У якій
галузі мануфактурне виробництво набуло найбільшого розвитку в Англії?
3. Зробіть висновок про економічний розвиток
Англії.
Вчитель.
Отже, в Англії відбувається інтенсивний розвиток господарства(формуються
капіталістичні відносини), в той же час англійська монархія гальмує
розвиток промисловості і торгівлі і викликає невдоволення.
Робота
з таблицею Слайд 8,9
Учитель
пропонує учням самостійно
заповнити таблицю «Англія напередодні
революції».
-
У вас на картках записані ознаки
капіталізму і феодалізму. Вам потрібно розділити їх у дві колонки і записати у
зошит відповідні цифри .
Ознаки феодалізму І
|
Ознаки капіталізму ІІ
|
4,5, 6, 8,11
|
1,2, 3, 7,9,10,12
|
1.
Зростання кількості мануфактур
2.
Успіхи морської торгівлі
3.
Утворення торговельних компаній
4.
Король — верховний власник землі
5.
Обгороджування
6.
Монополія короля на продаж деяких
товарів
7.
Зростання міст, розширення торгівлі
8.
Селяни утримували феодалів за рахунок
сплати оброку
9.
Поява нового дворянства (джентрі)
10.
Використання вільнонайманої праці
11.
Англіканська церква прагнула розширити
свої земельні володіння
12.
Поширення пуританства
Слайд 10
Отже, існували фактори, які гальмували розвиток
капіталістичних відносин та фактори, які сприяли розвитку капіталістичних
відносин. Ці протиріччя стали однією із
причин буржуазної революції. Слайд
11 В англійському суспільстві
поширювалось незадоволення політикою Стюартів, загострення відносин парламента і короля. Слайд 12 Загострювались протиріччя між англіканською
церквою та ідеологією пуританізму. Слайд 13
Завдання. Встановіть
відповідність між причиною революції і формою її прояву. Слайд
14,15
Вчитель
У 1603 р. завершилося
майже півстолітнє правління королеви Єлизавети. Через відсутність
інших близьких родичів Єлизавета заповіла престол сину
страченої нею Марії Стюарт – Якову І. В Англії запанувала династія Стюартів. Слайд
16 Стародавні права
парламенту вони вважали поступками з боку монархів, які можна й забрати
назад. Католицькі
симпатії Стюартів призводили і до гострих релігійних конфліктів із протестантами та англіканською державною церквою. Така політика
Якова І викликала невдоволення більшості громадян. Після смерті
Якова на англійський престол заступив його син Карл I, який своїми
якостями значно перевершував
батька, але так
само, як і він, наполегливо
проводив політику монархічного абсолютизму, недоречну для Англії XVII ст. Все
його царювання пройшло
у боротьбі зі своїми підданими, а головне —
з англійським парламентом, який відстоював старий конституційний лад.
Потребуючи
коштів, він збирав і розпускав парламент. Розпустивши останній парламент, Карл
I, всупереч взятим на себе зобов’язанням, протягом одинадцяти років не скликав
нового парламенту і за весь цей час самовільно керував країною, порушуючи
основні англійські закони щодо податків і суду,що призвело до революційних
подій.
3. Основні періоди революції. Слайд15
Вчитель. Революцію
в Англії можна поділити на 7 періодів. Сьогодні на уроці ви дослідите п’ять .
Це
питання ви будете досліджувати у групах.
•
1група – І період - Парламентський 1640-1642рр.(с. 157-158)
•
2 група – ІІ період - І Громадянська
війна між королем і парламентом
(1642-1647рр.) (с. 159-160)
•
3 група - ІІІ період - Буржуазно-демократичний (ІІ
Громадянська війна) (1647-1649рр. )
•
4 група - ІV період - Ідепендентська республіка
(1649-1653рр.) (с.161)
•
5 група - V період -
Протекторат Кромвеля (1653-1658рр. )
(с.161.)
Кожна
група отримає опорні схеми, які потрібно заповнити і скласти за ними міні-проекти про періоди революції та представити їх. Також ви
складете синквейн про діячів періоду.
Групи представляють свою роботу. Учитель
підсилює розповідь учнів слайдами. Під час представлення учні заповнюють
таблицю «Періоди революції ХVІІ ст. в
Англії»
Учитель. Отже,
повернімося до проблемного питання.
Чому Олівер Кромвель “не хоче дивитися” на Карла І
? Учні висловлюють свої думки.
ІV.
Закріплення знань учнів
Тестування
1.Джентрі-це ...
А)
Місто.
Б)
Земельний наділ.
В)
Селянство.
Г)
Власники магазинів.
Д)
Дрібне і середнє дворянство.
2. Круглоголові - це армія
прихильників:
А)
Короля.
Б)
Церкви.
В)
Бідняків.
Г)
Городян.
Д)
Парламенту.
3. : Компроміс - це:
А)
Податок на користь королівської скарбниці
Б)
Збірник державних законів
В)
Політика захоплення чужих територій
Г)
Угода, досягнута шляхом взаємних поступок
4.У Англії прихильників очищення
церкви від обрядів і таїнств, від церковних судів називали:
А)
Лютерани
Б)
Кальвіністи.
В)
Католики
Г)
Пуритани.
Д)
Християни.
5.Лідер індепендентів- ...
А)
Карл 1.
Б)
Генерал Монк.
В)
Т. Мор.
Г)
О. Кромвель.
Д)
Лорд Ферфакс
6. Пуританська церква в Англії
отримала назву:
А)
Католицької.
Б)
Лютеранської.
В)
Пресвітеріанської.
Г)
Кальвіністської
Д)
Християнської.
7. Битва при Нейзбі відбулася в:
А)
1635р.
Б)
1625р.
В)
1655р.
Г)
1645р.
Д)
1615р.
8. Люди, які шукали повну свободу
віри і індивідуальне спілкування з духовним світом, називалися:
А)
Джентрі.
Б)
Індепендент.
В)
левеллери.
Г)
пуритани.
Д)
кальвіністів.
9. Левеллери- це:
А)
Прихильники короля.
Б)
Політична партія.
В)
Військова одиниця.
Г)
Городяни.
Д)
Служителі церкви.
10. Парламент, який пропрацював
всього два тижні, був названий в історії Англії:
А)
Коротким.
Б)
Довгим.
В)
пуританського.
Г)
Середнім.
Д)
Королівським.
11. Зіставте:
I-Прихильники короля
II-прихильники парламенту
а)
велика землевласницька знать;
б)
підприємці;
в)
нове дворянство;
г)
придворні чиновники;
д)
селяни;
е)
ремісники;
ж)
англіканська церква.
V. Домашнє завдання
1. Прочитати
§§19-20 , пункти 1-4 (с.154-161)
2.
Відповідати на пит.. 1-5 (с.167)
2. Підготувати повідомлення про технічні
винаходи в Англії у ХVII ст.
Немає коментарів:
Дописати коментар